Generelle avtalevilkår ved bestilling av gruppereise i Turop Norge
AS
Vår målsetting
Turop Norge AS har som målsetting å ligge over konkurrentene i
kvalitet på alle deler av et turoppdrag samtidig som vi holder en
konkurransedyktig pris. Vi skreddersyr alle turene etter hver
gruppes individuelle ønsker, og hjelper til med alle detaljer i
turplanleggingen. Vi har et stort kontaktnett i inn- og utland som
hjelper oss med å arrangere spennende utflukter,
kveldsarrangementer, bedrifts- og institusjonsbesøk, sightseeing og
ellers alt hva kunden ønsker og vi finner ut av.
Økonomisk og
juridisk trygghet for kunden
Turop Norge har stilt de nødvendige garantier overfor
Reisegarantifondet og er derved også tilknyttet Reklamasjonsnemnda
for pakkereiser. Pakkereiseloven av 15. juni 2018 har bestemmelser som regulerer
rettigheter og plikter mellom turoperatør og den reisende.
Pakkereiseloven er tilgjengelig på internett på adressen
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-32
Tilbud
Pristilbud på gruppereiser gis normalt basert på et gitt
deltakerantall, eller i flere alternativer basert på varierende
deltakerantall. Ofte kan det i tilbud være kalkulert inn en eller
flere frie ledere. Når prisen er knyttet opp mot et bestemt antall
deltakere, er det å forstå som betalende deltakere. Eventuelle frie
ledere kommer i tillegg.
Det er det faktiske antall betalende
deltakere i gruppen som er avgjørende for prisen. Dersom en
enkeltvis avbestilling gir rett til tilbakebetaling fra turarrangør,
vil det faktiske antall betalende deltakere bli tilsvarende
redusert. Dette kan da føre til en prisøkning på turen,
avhengig av hvilke forutsetninger turprisen er gitt under.
Dersom en enkeltvis avbestilling åpner for tilbakebetaling fra
forsikringsselskap - gjennom en avbestillingsforsikring som den
enkelte reisende selv måtte ha tegnet - vil dette ikke påvirke
faktisk antall betalende reisende og vil derfor ikke påvirke prisen
for de øvrige som gjennomfører reisen.
Bestilling
Når en kunde velger å bestille et turarrangement i henhold til
et mottatt tilbud, foretar Turop Norge de nødvendige reservasjoner
og bekrefter deretter turen med tilhørende pris til kunden. Fra
dette tidspunkt er bestillingen forpliktende for begge parter.
Etter dette tidspunkt kan Turop Norge bare heve prisen som følge av
forhold utenfor egen kontroll. Endringer i turprogrammet kan bare
gjøres etter nærmere avtale. Ved bestilling vil det normalt
innkreves et depositum på minimum kr 100 på påmeldt betalende
deltaker. Sum innbetalt depositum kommer til fradrag i
restoppgjøret.
Hva turprisen inkluderer
Når gruppen overnatter på hotell, gjelder prisen normalt pr
person i delt dobbeltrom/2-sengsrom. På enkelte turer kan det
benyttes rom for mer enn 2 personer, men da kun etter nærmere
avtale. De som bestiller enkeltrom, må betale et enkeltromstillegg.
Det samme gjelder eventuell enkellugar på ferjer. Deltakere som
reiser alene, og som i utgangspunktet ikke ønsker enkeltrom, kan
dele rom med annen i gruppen dersom det passer slik. Hvis 1
av 2 personer som i utgangspunktet skulle reise sammen og ligge på
dobbeltrom, avbestiller, vil det da kunne medføre at den som så reiser alene
må ligge på enkeltrom og blir belastet enkeltromstillegg. Det samme
gjelder eventuelt ekstra lugartillegg. (Se mer om dette
nedenfor, under avsnittet enkeltvise avbestillinger.)
Betalingsvilkår
Turens pris forfaller normalt til betaling 14 dager før avreise, hvis
ikke annet er avtalt. Det kan ofte være aktuelt med delbetaling(er)
på tidligere tidspunkt, det avtales da i hvert enkelt tilfelle med
rimelig betalingsfrist. Normalt utstedes én faktura på totalbeløpet
til gruppens kontaktperson. Det kan også sendes faktura til hver
enkelt deltaker, men det påløper da et faktureringsgebyr på kr 25 pr
enkeltfaktura. Når en representant for gruppen har foretatt
bestilling – av turen i sin helhet og/eller enkeltytelser til noen
av deltakerne, er den som bestiller ytelsen medansvarlig for riktig
betaling, også når faktura sendes direkte til den enkelte
turdeltaker.
Avbestillingsregler
Det skilles mellom total avbestilling av hele
turopplegget og enkeltvis avbestilling, altså der en eller
flere av deltakerne avbestiller sin billett, mens turen blir
gjennomført for de øvrige deltakerne.
Total avbestilling
Etter at turoppdraget er bestilt på forpliktende måte, gjelder
et avbestillingsgebyr på minimum kr 100 pr påmeldt deltaker.
I tillegg kan kreves dekket inn alle reelle kostnader ved
avbestillingen. Slike kostnader kan være knyttet til bestilte og
ikke refunderbare ytelser fra underleverandører (transportselskap,
overnattingsbedrift m.m.). Disse kostnadene vil normalt tilta i
omfang fram mot avreisedato, og avbestilling kort tid før avreise
kan medføre at hele turens pris må innbetales selv om reisen
avbestilles. Avbestillingsgebyr og dekning av andre
avbestillingskostnader kan innkreves uavhengig av om turprisen, helt
eller delvis, er forfalt og/eller innbetalt.
Betalingsforpliktelsen oppstår altså ved en forpliktende bestilling
som ikke nødvendigvis er samtidig med betalingstidspunkt.
Enkeltvise avbestillinger
Enkeltvis avbestilling foretatt etter at forpliktende bestilling
er innkommet, medfører gebyr. Når ikke annet er særskilt avtalt,
anses en forpliktende bestilling som endelig, og avbestilling etter
dette tidspunkt gir ikke rett til refusjon. Påmeldte deltakere som
ser en mulighet for at avbestilling kan bli aktuelt, kan ta kontakt
med Turop Norge for å forhøre seg om mulighetene for spesiell
avtale. Grunnen til disse relativt strenge avbestillingsreglene er
at vi som turoperatør inngår forpliktende avtaler med våre
underleverandører på et tidlig stadium i turplanleggingen. Våre
grupper har også normalt avtalt pris basert på et bestemt antall
deltakere, og når enkeltvise avbestillinger fører til lavere
deltakerantall på turen, ville det medføre økt andel
felleskostnader på de som reiser, noe de fleste grupper ikke er
interessert i. De fleste avbestillinger skjer imidlertid som følge
av sykdom, og de som i en slik situasjon har
avbestillingsforsikring, er dekket gjennom denne etter de regler som
det enkelte forsikringsselskap har fastsatt.
Vær også oppmerksom på at hvis en
person man reiser sammen med, avbestiller, kan det føre til at den
andre personen som gjennomfører reisen, kan bli belastet
enkeltromstillegg og kanskje også ekstra lugartillegg på turer hvor
det inngår nattseilinger med ferje. Turop Norge forsøker i slike
situasjoner å finne de beste løsningene. Hvis flere deltakere i
gruppen kjenner hverandre, kan det kanskje avtales et
3-sengsrom/3-sengs lugar slik at uforutsette pristillegg unngås. Ta
kontakt med Turop Norge for å se hvilke muligheter som finnes.
Avbestillingsbeskyttelse/Avbestillingsforsikring
Avbestillingsbeskyttelse (også kalt avbestillingsforsikring) er
frivillig og kan tegnes i de fleste forsikringsselskaper, gjerne som
del av en helårs reiseforsikring. De som har tegnet slik
avbestillingsbeskyttelse, vil etter det involverte
forsikringsselskaps regler få dekket sine kostnader. Dette vil da
være et oppgjør mellom den reisende og dennes forsikringsselskap og
er Turop Norge AS uvedkommende.
Reiseforsikring
Reiseforsikring er frivillig og kan tegnes av hver enkelt
reisende eller gruppen samlet. Reiseforsikring har mange i dag på
helårsbasis gjennom sitt eget forsikringsselskap. Noen land i
verden setter som vilkår for innreise at man har reiseforsikring,
men de fleste land stiller ikke slikt krav. Men selv om det
strengt tatt ikke er påbudt, fraråder vi sterkt å reise utenlands
uten å ha tegnet reiseforsikring med tilfredsstillende dekning. Ta
gjerne kontakt med Turop Norge for mer informasjon og råd om
reiseforsikring. Europeisk helsetrygdkort (tidl. E-111
blanketten) er ingen reiseforsikring, kun en
dokumentasjon for de avtaler Norge har inngått med EØS-land
om assistanse ved sykdom, og i noen tilfeller også ved
tannlegeassistanse. Europeisk helsetrygdkort erstatter ikke
reiseforsikring. (Helsetrygdkortet gir f.eks. ingen dekning
ved nødvendig hjemtransport ved sykdom)
Mer info om helsetrygdkort på nettet:
https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort
Force Majeure-situasjoner
Eksempler på force
majeure-situasjoner kan være fly eller ferjer som blir forsinket
eller innstilt pga tekniske årsaker, streik, dårlig vær og annet.
Force Majeure er altså en inntruffet
situasjon som turoperatøren ikke har innflytelse over. Force
Majeure kan føre
til endringer i turprogrammet og ekstrakostnader kan påløpe ved
f. eks. behov for ekstra overnatting, bespisning, ubekvemme
situasjoner og annet. I slike situasjoner vil Turop
Norge gjøre sitt ytterste for å finne den beste løsningen på
problemet. Ofte vil vi også lykkes i å plassere ekstrakostnader på
den av våre underleverandører (f. eks. fly- eller ferjeselskap) som
er nærmest til å bære ansvaret for situasjonen. Turop Norge som
turoperatør påtar seg ikke selvstendig økonomisk ansvar for en force
majeure-situasjon. Oppstår en force majeure-situasjon under turen,
må gruppeleder kontakte Turop Norge snarest. (Turop Norge har 24
timers telefonservice)
Reklamasjoner
Turop Norge har som målsetting å legge opp turen slik at kunden
ikke har grunnlag for å klage på noe. Dersom det likevel oppstår noe
på turen som ikke er tilfredsstillende, skal, hvis mulig, problemet
forsøkes løst på stedet. Gruppeleder bør ta kontakt med Turop Norge
omgående i en slik situasjon. Hvis problemet ikke kan løses på en
hensiktsmessig måte underveis, kan den reisende eller dennes
gruppeleder ta saken opp med Turop Norge etter hjemkomst. Turop
Norge vil medvirke til å finne en minnelig løsning som er
tilfredsstillende for alle involverte parter. Dersom det ikke
oppnås en minnelig løsning, kan partene bringe saken inn for
Reklamasjonsnemnda for pakkereiser. Denne nemndas vedtak er
rådgivende. Skulle så galt skje, at en eller begge parter ikke
finner å kunne innrette seg etter nemndas vedtak, kan saken bringes
inn til behandling for de vanlige domstoler.
Gyldighet
Disse generelle avtalevilkårene gjelder for den reisen
henvisning til vilkårene er knyttet opp mot.
Turop Norge kan fortløpende endre vilkårene for senere
reiser. Vilkårene er sist endret 01.01.2020.
skriv ut vilkårene

Gruppeturer |
Skoleturer | Korpsturer
| Ungdomsturer |
Seniorturer | Bedriftsturer |
Foreningsturer |
Individuelt reisende |
Flybilletter |
Ferjebilletter
Overnatting |
Leiebil | Pakker |
Turforslag |
Turoversikt | Bilder |
Nyheter | Om oss
| Reisebransje |
Travel trade |
Vilkår | Gode råd |
English | Kontakt |
Turop Norge AS ble stiftet i 1993 og eies 100% av
Stig Bohne som også er selskapets daglige leder.
Turop Norge AS er din spesialist på gruppereiser og betjener
alle typer gruppekunder; skole- og studiegrupper, skolekorps,
bedrifter, pensjonistforeninger med mer.
Vi skreddersyr deres reise!
 |