Turop Norge AS

post@turop.no            www.turop.no

Husvollen 30   N-4517 Mandal

Sist endret: 28.09.2007

Turforslag basert på tidligere gjennomført tur for norsk seniorgruppe.

Programmet er bare et forslag og kan omarbeides etter gruppens ønske.

Nord-Italia med fly og buss 11 dager

Vi reiser med fly til Milano.  På flyplassen her venter en italiensk innleid turbuss med erfaren tursjåfør.  Vi kjører nedover forbi Genova for å oppleve den liguriske kysten med en reise gjennom ”Cinque Terre” før vi drar mot Toscana og til vår base i Montecatini Terme.  Herfra skal vi på utflukter til Lucca, Pisa, Firenze og Montecatini Alto.  Deretter går turen nordover med lunsjstopp i Ferrara før vi kommer til vår neste base i den lille byen Schio  ved Vicenza.  Herfra skal vi på utflukter til Verona med nattoperaen og til Venezia.  Vi besøker også den lille byen Bassano del Grappa og vi drar over fjellet til Gardasjøen og et lengre stopp i byen Garda.  Vi har  også overnatting i Milano og god tid til å besøke sentrum.

Dette er en tur med mange opplevelser og uten lange kjøreetapper.  Vi arrangerte denne turen sist i 2005 med meget gode tilbakemeldinger fra deltakerne.

1. dag:   Fly fra Norge til Milano.  Videre med italiensk buss til Santa Margherita Ligure.  (ca 180 km med buss)

Turen starter med fly fra norsk hjemstad om morgenen.  (I 2005 benyttet vi SAS rute SK4715 kl 09.30 fra Oslo direkte til Milano hvor vi ankom Malpensa-flyplassen kl 12.15.)  På flyplassen venter vår italienske turbuss.  Bussen er av god standard, selvsagt med luftkjølingsanlegg og toalett og innleid fra et seriøst italiensk turbuss-selskap med erfaren sjåfør.  Denne bussen skal vi ha på hele turen vår i Italia.  Vi kjører  ut på motorveien som leder oss sørover mot Liguriakysten.  Fly-mat har jo krympet litt i de senere år, så etter en kort kjøretur stanser vi for å få oss litt mat på en veikro.  Etter hvert får vi øye på Middelhavskysten og vi passerer Genova før vi tar av fra motorveien ved Rapallo og kjører det korte stykket fram til Santa Margherita Ligure som er dagens mål.  Her tar vi inn på Lido Palace Hotel.  Hotellet har god standard og ligger midt i byen med fasade mot sjøen.  Ved morgenfly fra Norge har vi ankomst hotellet tidlig ettermiddag og derfor tid for en rusletur langs havna før kveldens middag på hotellet.  Hotellinformasjon på internett: www.lidopalacehotel.com

2. dag:  Santa Margherita Ligure-Cinque Terre-Montecatini.  (ca 125 km med buss+togreise)

Etter frokost forlater vi hotellet og kjører det korte stykket (ca 25 km) sørover langs kysten til turistbyen Sestri Levante.  Her forlater vi bussen og går på toget (togbilletten er inkludert i turen) for en spennende reise gjennom det fine området Cinque Terre.  (Bagasjen blir igjen i bussen.)  Cinque Terre er den geografiske betegnelsen på fem små og spesielle kystbyer, og vi stanser i noen av disse småbyene.  Første byen vi kommer til er Monterosso.  Toget stanser like ved sjøkanten og vi rusler langs promenaden og ser oss om.  Så fortsetter vi med tog, bare noen minutter, og vi er framme i neste by, Vernazza, hvor det ikke engang er bilvei inn til byen.  Hit kommer man bare med tog, båt eller til fots.  Vi kan gjerne spise lunsj her og det er et yrende liv på den lille plassen ved havnen hvor det ved lunsjtid ofte er levende musikk.  Fra moloen like ved, er det mange som bader på fine sommerdager.  Togene har hyppige avganger, og det er bare å stige på for en like kort tur videre mot Corniglia og Manarola.  Noen kan kanskje tenke seg å spasere på ” Via dell’Amore” – ”Kjærlighetsveien” fra Manarola til Riomaggiore, det er ikke lange turen og utsikten mot havet og klippene under oss er flott.  Vil man heller ta toget, er det bare å stige av i Riomaggiore og vente på resten av gruppen der.  Etter besøket i Cinque Terre, som altså dette området heter, møter vi bussen vår igjen på jernbanestasjonen i den større byen La Spezia.  Herfra er det ca 100 km å kjøre sørover i retning Firenze og vi stanser i Montecatini Terme som blir vår base de følgende 4 nettene når vi skal utforske området.  Vi bor disse dagene på Hotel Columbia.  Middag på hotellet om kvelden.  Hotellinformasjon på internett: www.hotelcolumbia.it  Hotellet er i Art Nouveau stil.

3., 4. og 5. dag:  I Montecatini.  Utflukter til bl.a.  Pisa, Lucca og Firenze.

Vi får 3 hele dager til disposisjon i denne nordlige del av Toscana.  Avstandene er korte, og fra vår base i Montecatini, er det kun 45 km sørøstover til Firenze og samme avstand i motsatt retning til Pisa og Lucca.

En av dagene benytter vi til å se Firenzes store attraksjoner.  En lokal skandinavisktalende guide tar oss med på en 3 timers bytur.  Vi kjører først med bussen opp i høyden for å se byen ovenfra.  Deretter tilbake til sentrum og så foregår resten av turen til fots inne i det historiske sentrum.  Guiden viser oss flere av byens store attraksjoner, bl.a. Piazza del Duomo, Ponte Vecchio og Piazza della Signoria. Vi deler bysightseeingen i 2 deler med en pause hvor vi kan sitte ned og se på livet og hvile beina.  Etter byrundturen er det tid for lunsj og om ettermiddagen står vi fritt til et besøk i det berømte Ufizzi-kunstmuséet (tillegg for entré) eller bare rusle rundt på egen hånd og ta atmosfæren inn over seg.

En annen dag skal vi til Pisa.  Det skjeve tårnet er igjen åpent for besøkende etter at det har vært gjort iherdige anstrengelser for å stabilisere fundamentet og forhindre den riktig store katastrofen.  (Tillegg for eventuell entré.)  Vi besøker også den fine gamle byen Lucca, Pucchinis fødeby.  Vi kan spise dagens lunsj på en av de mange trivelige restaurantene her og kanskje smake på en spesialitet, Buccellato Taddeucci, en smakfull julekake man kjøper i butikken på Piazza San Michele.

Programmet ellers legger vi opp litt etter ønske i gruppen og tilpasset været mens vi er her.  Vi foreslår gjerne en kort busstur opp i fjellene til middelalderbyen Montecatini Alto.  Her besøker vi den lille landsbykirken med et stemningsfullt Julekrybbe-spill.  Vi kan spise lunsj på en trivelig uterestaurant på Piazza Giusti.   Om ettermiddagen kan vi nyte det gode liv i kurbyen Montecatini Terme.  Det kan også være muligheter for et kulturarrangement (for eksempel konsert eller teater) om kvelden.

6. dag:  Montecatini-Schio-Vicenza. (ca 275 km med buss)

Etter store opplevelser i Toscana, går turen i dag nordøstover forbi Bologna og til Ferrara hvor vi har dagens lunsjstopp inne i sentrum av byen like ved Castello Estiense.  Ved Padova dreier vi litt vestover til Vicenza, og snart er vi framme i Schio, like nord for Vicenza.  Hotellet vårt i Schio-Vicenza heter Miramonti og vi er framme i god tid før dagens middag.  De neste 4 nettene skal vi tilbringe her.  Schio er en liten rolig by hvor vi kan rusle rundt uten støyende trafikk på alle kanter.

Hotellinformasjon på internett: www.hotelmiramonti.com

7., 8. og 9. dag:  Opphold i Schio-Vicenza.  Utflukter til Verona og Venezia.

På Arena di Verona er det i sesongen flotte operaforestillinger under åpen himmel, og vi kan gjerne legge inn en kveldsforestilling i turprogrammet vårt.  Vi tar da en rolig formiddag i Schio og spiser lunsj på hotellet (i stedet for middag) før vi sent på ettermiddagen reiser inn til Verona.  Vi opplever stemningen på Piazza Bra og tar gjerne en tur til Romeo og Julie-balkongen som ligger en kort spasertur bak Arenaen.  Ca kl 21.00 starter operaforestillingen og det er flott stemning i det gamle romerske amfiteateret som har plass til ca 20 000 tilskuere.  (Det er ca 1 timers kjøring fra Schio inn til Verona og på turen inn har vi en gjennomgang av handlingen i kveldens forestilling.)

En annen dag benytter vi til å besøke Venezia.  Fra der hvor vi forlater bussen like ved Piazzale Roma, reiser vi i kanalbåt gjennom Canal Grande til Rialtobroen.  Vi ser oss om her før vi går det korte stykket fram til Marcusplassen.  Her ser vi Marcuskirken, Dogepalasset og Sukkenes Bro.  Vi kan også ta heisen opp til toppen av Kampanilen (tillegg for entré) hvor det er flott utsikt over hele Venezia.  Siden det ofte er mye folk her, kan det være en god idé å dra inn til byen ved lunsjtid.  Da kan vi ha en rolig morgen på hotellet og så tilbringer vi hele ettermiddagen og kvelden her og vi får med oss den spesielle stemningen når mørket fallet på og lysene tennes (på kanalbåtene) innen vi drar tilbake til hotellet på fastlandet.

På vei til Venezia kan vi også ta turen innom Bassano del Grappa og smake på det kjente brennevinet Grappa på byens berømte Grappa-bar.  Den fine broen Ponte Coperto er også vel verd et besøk.

Den tredje dagen vår i Schio kan vi benytte til en tur med bussen over fjellet til Rovereto og så langs Gardasjøen til byen Garda hvor vi har et lengre stopp for lunsj.  Byen Garda har mange fine små butikker og et trivelig sentrum.  Noen vil kanskje også ta en dukkert i Gardasjøen.  Det er det fin anledning til på en liten strand nær sentrum.

10. dag:  Schio-Gardasjøen-Milano.  (ca 250 km med buss)

Etter frokost sjekker vi ut av hotellet og kjører mot Milano.  Det går raskt på motorveien og vi er framme i Milano til lunsjtid.  Vi bor på det litt mondene Hotel Andreola Central  i Milano.

Ettermiddagen benytter vi til en tur i sentrum for å se noen av de største attraksjonene, først og fremst den praktfulle gotiske katedralen i sentrum av byen.  Like vel domen rusler vi også gjennom Galleria Vittoria Emanuele, en butikk-arkade fra Belle Epoque.  I den andre enden av arkaden ligger et Da Vinci monument og La Scala Operaen.   Om det passer med åpningstidene, vil noen kanskje også få med seg et av verdens mest berømte malerier, Leonardo da Vincis ”Nattverden” som  er malt på veggen i det gamle refektoriet i Santa Maria delle Grazie.

Hotellinformasjon på internett: www.andreolahotel.it

11. dag:  Milano-fly hjem

I dag pakker vi, drar ut til Malpensa-flyplassen i Milano og tar fly tilbake til Norge.  (I 2005 benyttet vi SAS rute SK4716 kl 13.05 med ankomst Oslo kl 15.35).